Związek Regionalnych Portów Lotniczych, w oparciu o dane publikowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, przygotował podsumowanie liczby operacji w trzynastu polskich lotniskach regionalnych po dwóch tygodniach obowiązywania zakazu lotów, to jest za okres od poniedziałku 16 marca do niedzieli 29 marca 2020 roku.
Zagrożenie wirusem SARS-CoV-2 oraz aktywne przeciwdziałanie pandemii spowodowało najpierw stopniowe, a następnie praktycznie całkowite wyłączenie działalności polskich regionalnych portów lotniczych. Od dnia 15 marca 2020 roku, to jest od daty wejścia w życie Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 marca br. w sprawie ogłoszenia na terenie Rzeczypospolitej stanu zagrożenia epidemicznego, Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 marca br. w sprawie czasowego zawieszenia lub ograniczenia ruchu granicznego na określonych przejściach granicznych oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 marca br. w sprawie zakazów w ruchu lotniczych, w lotniskach regionalnych ustał masowy ruch pasażerski – zarówno regularny, jak i czarterowy. Wyjątkiem od wprowadzonych zakazów stanowią loty cargo, loty bez ładunku i bez pasażerów, loty o statusie hosp, hum, state, head, inne loty wykonywane w celu ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, loty w celu ochrony porządku publicznego, loty do Rzeczypospolitej Polskiej statkami powietrznymi wyczarterowanymi na zlecenie organizatorów turystyki lub podmiotu działającego na ich zlecenie przed dniem 15 marca 2020 roku lub na zlecenie Prezesa Rady Ministrów. Dopuszczalne są także loty czarterowe realizowane przez obcych przewoźników lotniczych, które wykonywane są na zlecenie państw obcych, w celu powrotu ich obywateli, a także loty statków powietrznych znajdujących się w niebezpieczeństwie.
W trakcie dwóch tygodni obowiązywania zakazu lotów, czyli od 16 do 29 marca 2020 roku, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odnotowała na trzynastu polskich lotniskach regionalnych 849 operacji startów i lądowań, to jest o 7 198 mniej (-89%) w porównaniu z podobnym okresem minionego roku.
Poniżej prezentujemy zestawienie liczby operacji na poszczególnych lotniskach regionalnych za dwa ostatnie tygodnie marca 2020 roku.
- Bydgoszcz – 12 (131 w 2019 r.) spadek o 91%
- Gdańsk – 161 (1410 w 2019 r.) spadek o 89%
- Katowice – 234 (1084 w 2019 r.) spadek o 78%
- Kraków – 161 (2073 w 2019 r.) spadek o 92%
- Lublin – 0 (100 w 2019 r.) spadek o 100%
- Łódź – 8 (104 w 2019 r.) spadek o 92%
- Modlin – 49 (745 w 2019 r.) spadek o 93%
- Olsztyn-Szymany – 1 (57 w 2019 r.) spadek o 98%
- Poznań – 84 (701 w 2019 r.) spadek o 88%
- Rzeszów – 20 (364 w 2019 r.) spadek o 94%
- Szczecin – 11 (206 w 2019 r.) spadek o 95%
- Wrocław – 108 (1049 w 2019 r.) spadek o 90%
- Zielona Góra – 0 (23 w 2019 r.) spadek o 100%
„Podstawowym źródłem przychodów zarządzających lotniskami są opłaty lotniskowe, które ściśle związane są z liczbą operacji i podróżnych. W związku z zakazem lotów spowodowanych pandemią koronawirusa, na niespotykanie długi czas, porty regionalne zostały odcięte od źródeł przychodów. Jednocześnie muszą ponosić koszty utrzymania infrastruktury krytycznej, które wiążą się głównie z ochroną i bezpieczeństwem. Od niedzieli 29 marca 2020 roku zaczął obowiązywać letni rozkład lotów, który charakteryzuje się zdecydowanie większa liczbą operacji. Dlatego w kolejnych tygodniach obowiązywania zakazu lotów, spółki zarządzające lotniskami spodziewają się wzrostu wielkości niezrealizowanych przychodów, co jeszcze bardziej pogorszy trudną sytuację finansową większości lotnisk. Dlatego ZRPL wystąpił do Rządu Rzeczypospolitej z prośbą o uruchomienie programu pomocowego dla branży lotniczej. Doraźnym i skutecznym działaniem, które pozwoliłoby lotniskom złapać nie co oddechu, było tymczasowe zawieszenie lub anulowanie danin na rzecz Państwa.” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
W 2019 roku z 49 mln podróżnych obsłużonych na polskich lotniskach, aż 62% podróżowało z regionów. Około 30 tysięcy osób zatrudnionych jest bezpośrednio na lotniskach regionalnych, a efekt katalitycznego wpływu lotnisk na rynek pracy szacowany jest na około 80 tysięcy miejsc pracy. Funkcjonowanie portów regionalnych generuje około 2,5% PKB.
Tekst: Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy ZRPL