8 tygodni zakazu lotów i aż 33 tysiące startów oraz lądowań mniej w lotniskach regionalnych

15 maja, 2020

Związek Regionalnych Portów Lotniczych, w oparciu o dane publikowane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, przygotował podsumowanie liczby operacji w trzynastu polskich lotniskach regionalnych po ośmiu tygodniach obowiązywania zakazu lotów, to jest w okresie od poniedziałku 16 marca do niedzieli 10 maja 2020 roku.

Zagrożenie wirusem SARS-CoV-2 oraz aktywne przeciwdziałanie pandemii spowodowało najpierw stopniowe, a następnie praktycznie całkowite wyłączenie działalności polskich regionalnych portów lotniczych. W związku z decyzjami podjętymi przez Radę Ministrów w lotniskach regionalnych ustał masowy ruch pasażerski – zarówno regularny, jak i czarterowy. Wyjątkiem od wprowadzonych zakazów stanowią loty cargo, loty bez ładunku i bez pasażerów, loty o statusie hosp, hum, state, head, inne loty wykonywane w celu ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, loty w celu ochrony porządku publicznego, loty do Rzeczypospolitej Polskiej statkami powietrznymi wyczarterowanymi na zlecenie organizatorów turystyki lub podmiotu działającego na ich zlecenie przed dniem 15 marca 2020 roku lub na zlecenie Prezesa Rady Ministrów. Dopuszczalne są także loty czarterowe realizowane przez obcych przewoźników lotniczych, które wykonywane są na zlecenie państw obcych, w celu powrotu ich obywateli, a także loty statków powietrznych znajdujących się w niebezpieczeństwie.

W trakcie ośmiu tygodni obowiązywania zakazu lotów, czyli od 16 marca do 10 maja 2020 roku, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odnotowała na trzynastu polskich lotniskach regionalnych zaledwie 2 683 operacje startów i lądowań, to jest aż o 33 079 mniej (-92,5%) w porównaniu z podobnym okresem minionego roku.

Poniżej prezentujemy zestawienie liczby operacji na poszczególnych lotniskach regionalnych w okresie od poniedziałku 16 marca do niedzieli 10 maja 2020 roku.

  • Bydgoszcz – 72 (603 w 2019 r.) spadek o 88,1%
  • Gdańsk –   425 (6705 w 2019 r.) spadek o 93,7%
  • Katowice – 561 (4926 w 2019 r.) spadek o 88,6%
  • Kraków – 467 (9290 w 2019 r.) spadek o 95%
  • Lublin – 11 (462 w 2019 r.) spadek o 97,6%
  • Łódź –  91 (441 w 2019 r.) spadek o 79,4%
  • Modlin – 157 (3129 w 2019 r.) spadek o 95%
  • Olsztyn-Szymany – 38 (212 w 2019 r.) spadek o 82,1%
  • Poznań – 319 (3125 w 2019 r.) spadek o 89,8%
  • Rzeszów – 80 (1339 w 2019 r.) spadek o 94%
  • Szczecin – 59 (891 w 2019 r.) spadek o 92,2%
  • Wrocław – 403 (4520 w 2019 r.) spadek o 91,1%
  • Zielona Góra – 0 (119 w 2019 r.) spadek o 100%

W 2019 roku z 49 mln podróżnych obsłużonych na polskich lotniskach, aż 62% podróżowało z regionów. Około 30 tysięcy osób zatrudnionych jest bezpośrednio na lotniskach regionalnych, a efekt katalitycznego wpływu lotnisk na rynek pracy szacowany jest na około 80 tysięcy miejsc pracy. Funkcjonowanie portów regionalnych generuje około 2,5% PKB.